
502[37] S 91
Sterling, Stephen: Sustainable Education
Re-visioning Learning and Change
Foxhole, Dartington : Green Books, 2002. 94 p.
ISBN 1-870098-99-4
Fenntartható oktatás
A tanulás és a szemléletváltás újragondolása
A nagy dilemma: hogyan jutunk el a fenntarthatóság megvalósításáig?
Végzetszerűen ránk csapó válságok
nyomán, vagy okos tervek megvalósítása révén?
Az emberiség egész jövőjét tekintve kritikus
kérdés, hogy milyen lesz az elkövetkező egy-két
évtized iskolája. Az oktatás, egyik legnagyobb erőforrásunk,
okos vezérlő eszme nélkül romboló erővé
válhat. Csak a vakok vagy a súlyosan ellenérdekeltek
nem veszik, vagy nem akarják észre venni a szemünk láttára
kibontakozó globális tragédiát. Miközben
a fenntartható jövő kulcsa a tanulásban van,
épp az oktatási rendszer az, amely a legcsekélyebb
mértékben veszi ezt számításba. A lemaradás
itt a legnagyobb. Nem a jelenlegi oktatási rendszer "áldásait"
kell mind szélesebb körben és kiterjesztettebben elérhetővé
tenni, hanem valami teljesen újat kell felmutatni.
A könyv bírálat tárgyává teszi
napjaink menedzser szemléletű, magolásra, tesztekre
épített, teljesítményorientált, piacosított,
a hátrányos helyzetűeket még hátrébb
soroló iskoláját, mely a globális kor munkavállalóit,
szakbarbárjait képzi, a tanulás és a gondolkodás
képességének átadása nélkül,
és távolról sem érdekelt a személyiségfejlesztő,
kreatív, kritikus és távlatos gondolkodású,
a jelenségek mögé látni képes, a hagyományokból
táplálkozó, morális tartással bíró,
életképes helyi közösségekben gyökerező,
környezettudatos művelt emberfők sokaságában.
A tanulmány megmutatja, hogy az alapvetően ökoszemléletű
oktatás miként juttat el bennünket a mechanisztikus,
transzmisszív, tudáshalmazokat közvetítő
iskolától a személyiséget egészként
fejleszteni képes, a transzformációs (kritikus, kreatív,
rugalmas szemléletváltásra képes, az előfeltevéseket
is próbára tévő, megkérdőjelező,
a rejtett mögöttest, a tényleges kapcsolódásokat
felfejteni képes) tanulásra alapozott intézményig.
Nem a tananyag, a vizsgatételek ökovonatkozásokkal való
szólamszintű színesítéséről
van szó, hanem egy alapvetésében újragondolt,
gyökeresen új pályára állított,
minden elemében a fenntarthatóságot szolgáló
(és nem a fenntarthatatlan társadalmi értékek
folytatólagos hirdetésétől hangos) oktatásról.
A multinacionális cégek igényeinek kielégítése
helyett - ahol a technokrata szemüvegén keresztül a művészetek
és humánum beáldozható sallang, és a
cél nem más, mint a szuverén polgárként
való kritikus gondolkodásra képtelen, pusztán
szakmailag kompetens bérrabszolgaként a globális tér
belakására, az információs társadalomra
való mechanisztikus és redukcionalista felkészítés
- ökotudatos, független személyiségek kiműveléséről.
A szerző a fogalmi keretek felállítása és
a jelenvaló, illetve kívánatos iskolatípus
és tanulásmód egybevetése mellett esettanulmányokkal,
az oktatási szakemberek és a politikai döntéshozók
számára hasznos stratégiai elképzelésekkel
és akciótervekkel is szolgál. Az iskolát ki
kell ragadni azok kezéből, akik azt központosítani,
homogenizálni, standardizálni, technologizálni és
iparszerűsíteni akarják, de ezt a harcot elsősorban
helyi szinteken lehet megvívni.
Malecz Attila ismertetése
Contents
Foreword by David Orr 7
Aims of the Briefing/Summary of the Argument 10
Introduction 12
Chapter 1 Towards Sustainable Education 21
Introduces the concept of a sustainable education paradigm, looks at the
roles of education and the current
modernist agenda, the need to go beyond environmental education, and education
in its wider contexts.
Chapter 2 Education and Learning in Change 34
Looks at tensions in education as a 'transmissive' and a 'transformative'
agent, the difference between education
in change and education for change, and between a broadly mechanistic and
a broadly ecological perspective.
Chapter 3 Towards an Ecological Paradigm for Education 49
Reviews the power of paradigms in affecting educational theory, practice
and policy, and outlines the bases
and possibility of a more ecological educational culture, echoing parallel
changes in wider society.
Chapter 4 Re-making Education and Learning 62
Presents and comments on brief case studies and models which in some way
exemplify and pioneer
a more ecological educational paradigm.
Chapter 5 Reorienting Education: Designing for Change 77
Sets out change models, action points, and a vision of sustainable education
to inform discussion,
design and action at different levels of educational systems.
Appendix I References 89
Appendix II Organizations and websites 92
|