Baji Lázár Imre
A bekerítési mozgalmak vége
GOLGOTA ÁRKÁDIA ÉS
UTÓPIA KÖZÖTT
(részletek)
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
A bekerítés végső terepén Káin
száműzött utódait létszentségük
alapjairól is leválasztják. A nagy szabadpiacon nincs
száműzendőbb elem, mint a kiszámítható
hatékonyságot fékező empátia, részvét
és önátadás, hit, remény és szeretet.
Káin áldozati füstje
A Földnek és fiainak passiójáról szóló
beszély újra és újra elénk tűnik,
ha a hagyományokat átröntgenező összevető
figyelem kíséri a szent szövegek füzérét.
Árkádia és Utópia, a Paradicsomkert és
az Égi Jeruzsálem közé feszül az eszkatologikus
ív. Ez az ív, ez az út a jelek szerint egyben golgota
is a teremtettet, a természetet hasznosító
földmíves számára. A természetet művelő
és mímelő maga köztes lény az uralomban
- már nem korlátlan alávetett, és nem élősködő,
de még nem uralkodó, és nem kívül élő.
Léte a folyamatok megértésén és a hozzájuk
való bölcs és hasznosító alkalmazkodás
alapzatán alakul. A művelés valójában
a művit alárendeli az adottnak, a teremtettnek. A művelő
kudarcra van ítélve, ha a napút körén
kívül éli meg a világot, ha nincs emlékezete
a csillagok járásáról, az idő változásáról,
nincs tudása a magról és az azt befogadó földről.
Kudarcra van ítélve, ha nem tekint az égre, miközben
a verítékével a földet itatja. Mégis Káin,
a földműves az, akinek áldozati füstjét nem
fogadja JHWH szívesen. Vajon a pásztorkodást kiszorító
földművelés elterjedése lenne a káini testvérgyilkosság
metaforikus tartalma, mely a neolitikum demográfiai robbanásával
valóban szétfeszítette magát Árkádiát,
a pásztori idillium világát? Egyébként
a pásztori világgal számolt le az Alföld civil
parasztsága a múlt század végén a folyamszabályozást
követő időszakban is, az elszántott legelők
miatt létalapjukat vesztett csikósok, gulyások így
lettek betyárok. Lám, az ártatlanság is forgandó...
... Paraszti jövendő és ellenkultúra
A kozmosz mellett a kozmoszba vetett, földet művelő
ember rehabilitálása sem késhet. Toynbee még
élesebben fogalmaz, amikor hangsúlyozza: "Az ipari forradalom
óta a technikailag és gazdaságilag fejlett országokban
a népesség többségét vidékről
a városokba vonzották. Ez társadalmi katasztrófát
okozott, mert a városi gyári munka és irodai munka
mint életmód és mint a megélhetés eszköze
sokkal kevésbé kielégítő pszichológiailag,
mint a falusi földművelés és állattenyésztés.
Az urbanizáció és indusztrializáció
gazdasági problémává vált, amióta
az automatizálás és komputerizálás a
fizikai és irodai munka nagy erőráfordítást
igénylő részét feleslegessé tette.
Az erősen urbanizált térségek afelé
haladnak, hogy demobilizálniuk kell városi népességüket.
Ez fájdalmas folyamat lesz, mivel az utóbbi két évszázadban
a városlakók hozzászoktak az urbánus élethez,
jóllehet nem találtak utat és módot, hogy boldoggá
váljanak. Ha a munkanélkülivé lett egykori ipari
munkásokat városi nyomortanyákról kiraknák
falusi nyomortanyákra, ahol még mindig munka nélkül
lennének, nyomoruk és elégedetlenségük
fokozódna. Ezért áldás lesz, ha éppen
akkor, amikor a városi munka feleslegessé válik, a
falusi munka nagyobb számú dolgozót kíván.
Még így is, az a folyamat, hogy az úgynevezett fejlett
országok népességének többsége
a városból visszavándoroljon a falura, nehéz,
fájdalmas és elhúzódó művelet
lesz. Ezeknek az országoknak valószínűleg hosszú
válságon kell átmenniük, mielőtt deindusztrializáló
ellenforradalmuk befejeződik."
Pol Pot erőszakos, városirtó agrárizálásának
fényében ezek a szavak élesebben hangzanak, de Toynbee
nem áll egyedül víziójával. Theodore Roszaknál
hasonló sorokra találunk.
"A lakosság városi területekre való összezsúfolódásához
a telekpolitika segédkezet nyújtott az utolsó száz
év folyamán, elősegítette a föld felvásárlását
és különféle gazdasági célokra való
felhasználását.
Ennek következtében az emberek elhagyták a vidéket,
a földet, s tarthatatlanná vált az apró családi
birtokok gazdálkodó életmódja. Az események
ilyen alakulása tehát nem a technikai fejlődésnek
vagy valamilyen természeti törvényszerűségnek
tulajdonítható, hanem egyszerűen az adópolitikának.
A kis családi gazdaságok roppant termékenyek lehetnek.
Létfenntartás tekintetében alighanem ez a leghatékonyabb
életforma, de csak akkor, ha nem fojtja meg a telek- és az
adópolitika. Egyszóval úgy látom, hogy a deurbanizációt
földreformmal kell összekapcsolni.
A földreform egyetemes szükséglet. Az a látszatkeltés,
hogy a földreform csak a harmadik világban lehet időszerű,
merő propagandafogás. A földreformot itthon kell elkezdeni.
Társadalmunkban minden gazdasági érdek a föld
tulajdonviszonyaival, elosztási rendszerével függ össze."
Roszak és Toynbee ellenutópiáját azonban
élesen ellenpontozza az ezredvég hangvétele, hisz
e kor épp a bekerítési mozgalmak kiterjesztésének
ideje. Az ökoteológia békekötő szándéka
és a történetfilozófia, illetve az ellenkultúra
nagyjainak figyelmeztetése így szemmel láthatóan
kései és csalóka vigasz Káin átok sújtotta
utódainak, akik vagy röghöz kötötten, vagy épp
létalapjuktól való leválasztástól
fenyegetve szemlélték sorshorizontjukat.
... A legutolsó kor - a föld és lét tétje
a magyar ezredvégen
A fentiek miatt olyan birtokszerkezet kialakulását kellene
elősegíteni, amely a családi hálózatok
teljes körén belül lehetővé teszi az őstermelői
javak nem piaci, néma cseréjének lehetőségét
is. Nem nagybirtoki földkoncentrációra, illetve földingatlan-spekulációra,
hanem új földosztásra van szükség.
A munkanélküliek száma megegyezik a falvaikból
értelmetlenül száműzött tömegek nagyságrendjével.
Számukra biztosítani kellene a szabad választás
lehetőségét; az újrakezdés esélyét
megfelelő földalapok biztosításával és
az európai csatlakozásunk során igényelhető
milliós nagyságrendű agrártámogatások
révén. Vagy legalábbis az erre vállalkozó
vesztesek számára szociális földalapot kellene
létesíteni, belső telepes mozgalmat. A rerularizáció
- amit Theodore Roszak a holnapután Amerikájának válságára
gyógyírként kínált - Magyarország
számára már ma segítséget nyújthatna.
Ezen esély elvesztegetése értelmetlen lemondás
olyan lehetőségekről, amelyeket a mediterrán
csatlakozó államok parasztjainak biztosítottak.
A magyar település-szerkezet helyrehozatala humánökológiai
gyógyító feladat. Ez az egyetlen lehetőség,
amellyel a Morus Tamás-i idők bekerítési mozgalmaira
emlékeztető, a magyar falvakat immár generációkon
átívelő, elnéptelenítő hatású,
több hullámú "modernizáció"
bekerítési mozgalmai orvosolhatók. Egy életképtelen,
szükségtelen és kölcsönökből létrehozott
ipari Potyemkin-világ felépítése sodorta magába
a hagyományos gazdálkodás méltóságából
kizuhant s ellehetetlenült sokaságot, az ortegai vertikális
népvándorlás lázadó tömegeit. Ez
a szoc-modern ipari világ mára összeomlott. Hűlt
helyét részben piacszerzési célból vásárolta
fel a globalista lánctőke. E látszatvilág működtetésére
azonban korábban közel másfél millió embert
űztek el létvilágukból, akik elvesztették
autonóm létfeltételeiket, és a panelvilág
kiszolgáltatott proletárjai lettek. Proletárok - azaz
gyerekkel adózók, akik a gyermekvállalás elutasításával
az adócsalás sajátos formáját választották,
s választják ma is fogyatkozó társadalmunkban,
lemondva önként a jövőről.
A proletárlétből az információs kor
továbbpréseli e sokaságot a szolgáltatások
tarka tartományába, ahol már minden eladó.
A mesterségesen felkeltett és kielégített szükségletek
világa ez. A kialakított és fenntartott függőségek
szövevénye ad keretet ennek a létformának, és
e kiépített függőségek egyben nyersanyaggá
teszik a személyt a profitszerző folyamatban. A bekerítés
végső terepén Káin száműzött
utódait létszentségük alapjairól is leválasztják.
A nagy szabadpiacon nincs száműzendőbb elem, mint a
kalkulatív hatékonyságot fékező empátia,
részvét és önátadás, hit, remény
és szeretet. A kőtáblák parancsait elfedi a
köznapi írás- és képözön - a
kriminalitás és a pénz világa egybemosódik.
A tét a reflexivitás és az autonómia; a
pénz mellett az IQverseny húz határt a szociális
fent és lent között. A tudáskor kíméletlenül
osztályoz az első iskolás évektől vagy
talán már a születés körüli tapasztalatoktól
számítva. Tanka Endre agrárjogász írja
a reprivatizációról, hogy a hatalmi elit a földnek
jelképes áron és többnyire illegális ügyletekkel
való megszerzésével - az agrárnépesség
zömét a tulajdonlásból kizárva - "elsikkasztotta"
a földreformot. Ennek a folyamatnak eredményeképpen
ma a földalap 55 százaléka nagyüzemek használatában
álló, profitorientált és bérmunkára
alapozott nagybirtok. Ez a birtokszerkezet-filozófia lemond olyan
alapfeladatokról, mint a helyi agrárnépesség
megélhetése, a helyi közösség önszerveződése.
Csökkenti a táj humánökológiai hordképességét.
Az 1,8 millió falun élő ember, a földtulajdonosi
népesség 80 százaléka legfeljebb egyhektárnyi
földdel rendelkezik, és 57 százalékának
a földje nem nagyobb 0,2 hektárnál. Ők a háztáji
Zártkert-Magyarországán rekedtek reménytelenségben.
Tanka jelzi, hogy 1988 és 1993 között nemhogy nem nyílt
lehetőség elhelyezni az ellehetetlenült ipar szükségtelenjeit,
hanem további 730 000 ember kényszerült arra, hogy elhagyja
a mezőgazdaságot. A kifosztás technikája két
egyszerű rendelkezésen alapult, a téesztagok foglalkoztatási
kötelezettségének megszüntetésén,
és a vagyonkiviteli tilalom egyidejű bevezetésén.
A családtagokkal mintegy kétmilliós agrárnépesség
puszta létének fennmaradása vajon milyen kalkulus
tárgya? A termelésből kivonandó EU-tag magyar
földek a termelésből kivonandó családokat
is jelentik? A posztmodernizáció ezen bekerítési
mozgalma Morus "emberevő juhai" helyett más módszerrel
ér el hasonló eredményt.
Ma Magyarországon 51 ezer főfoglalkozású
magyar magángazdálkodó kétszázezer hektárt
művel, a törvénytelen külföldi földbirtoklás
a becslések szerint 70-350 ezer hektárra tehető, tehát
meghaladhatja a haza újraélesztett paraszti világának
létalapját. Annak ellenére, hogy ezek a zsebszerződések
a mai napig jogilag semmisek.
Németh László a trianoni tragédia egyetlen
vigasztaló elemét a termőterületek arányának
viszonylagos növekedésében látta, és társadalmi
kiútkeresésében egy új telepes mozgalom szükségességét
fogalmazta meg. Ezzel szemben a második évszázadfél
a magyar paraszti népesség elűzetésének
golgotáját hozta. Az ötvenes évekbeli mesterséges
falusi nyomor, a hatvanas évekbeli kolhozosítás, a
kistelepülések szisztematikus elsorvasztása, a körzetesítés
egyaránt ennek a lassú száműzésnek az
állomásai voltak. A rendszer alakváltásának
nagy csalása is a valójában helyenként belső
lakosságcserének tűnő történelmi
katasztrófa, amelynek áldozatait máig nem kárpótolták.
Méltó kárpótlás lenne, ha vállalkozás,
cég csak a benne foglalkoztatott személyek nevén és
a nekik szóló, évezredes szenvedést kárpótló
tulajdonadományon keresztül juthatna földhasználati
joghoz...
|