Kulturális környezet avagy
életünk felszerszámozása
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
Az ökológiai irodalomban ismert, elrettentő kép:
mikor a Mount Everestet megmászták, az első két
"hódító" otthagyta az üres légpalackjait.
Ottfelejtették a szemetet, és nem vették észre,
hogy a Földnek egy olyan áldott helyén vannak, ahol
még a "világot hódító" ember
sem szemetelhet. De ki dönti el, hogy hol lehet szemetelni?
Ha már úgy tudjuk is, hogy a természeti környezetben
csak bizonyos helyeken a kijelölt szemétlerakó-helyeken
szabad szemetelni, akkor hol szabad szemetelni a kultúrában?
Vagy a kultúra önfejlődése már kijelölte
saját szemét-felhalmozódási tereit és
rétegeit? Ezek a rétegek reánk lapolódnak,
és levegő után kapkodva egyre reménytelenebb
küzdelmet vívunk azért, hogy ne legyen állandó
támadásnak kitéve az emberi elkötelezettség,
igazságérzetünk, szabadság iránti tiszteletünk,
az élet és a gyöngédség, a szelídség
becsülése, az ember érdekét szolgáló,
valóban személyes termelés, a család közösségét
szolgáló intézményeink. Általában
hol süllyednek el életünk emberléptékű
terei, hogyan értékelődik le az emberi teljesség?
Az elmúlt két évben Magyarországon ebben
a furcsa történelmi időutazásban, mely egy politikai
utópiából, a létező szocializmusból
vezet vissza a létező demokráciába, új
embertípus született, a kétharmados ember. Ha nem tudnám,
hogy egy időutazásban minden megtörténhet, nem
hinném el, hogy ez is lehetséges: ufószerű lények
vesznek körül bennünket, s már csak saját
azonosságunk érdekében is érdemes beazonosítani
őket.
El kell döntenünk, hogy szeretjük-e őket, mert
ők talán már megfontolták, hogy szeretnek-e
bennünket. A kétharmados ember a Konszenzus űrhajóval
közvetlenül az új időszámítás
pillanatában érkezett. Elegáns volt, fanyar mosolyú,
ironikus, nagy szakmai felkészültségű. Már
akkor is mondogatták róla, hogy bármilyen kormányban
miniszter lehetne. A centrum felé araszoló, két nagy
politikai erő benne látta partnerét, s bár
mindkettő egy kicsit bizalmatlanul szemlélte, úgy
vélte, hogy azért kézben tartható. Tehát
a kétharmados ember legfőbb tulajdonsága az, hogy
kézben tartható. Mivel az elmúlt politikai űrutazásban
arca oly simára sikálódott, a két centrum szélsőségei
sem tudtak mást csinálni, csak zavartan hümmögtek,
s megkötötték a konszenzust, ami szerintük együttműködés,
és a finom úri kulturáltságra érzékeny
fél sem csácsogta ki azt a tényt, hogy a konszenzus
szó eredeti latin értelmében összeesküvést
is jelent.
Kétharmados emberünk sejtette ezt, de ő egyben tragikus
alkat is. No nem a nagy görög tragédiák alakjainak
rokona, csupán a sci-fik "világméretű"
tragédiáinak steril hőseihez hasonlít. A kétharmados
ember a "szép" steril. Ezért is felel meg mindenkinek.
Identitása nincs, ha lenne saját azonosító
arca, akkor már nem felelne meg egyszerre mindkét oldalnak.
Szép sterilünk azonban nem veszélytelen. Az elvontság
kedvelt mezőin nyomul előre. Kenyere az elvontság
szellemi önkielégítő ópiuma. Mindenre
és mindennek az ellenkezőjére is képes, majd
megmagyarázza hosszan, elvontan. Absztrakciótól absztrakcióig
tapogatózik, amíg a valóságot teljesen elveszti
szem elől. Azután a látszatvalóság szimbólumaival
már tetszőlegesen manipulál.
Szerencsére a kétharmados ember egyre felismerhetőbb.
Egyszerre felel meg a tűznek, a víznek, a feketének,
a fehérnek, a férfinek és a nőnek: a kétharmados
ember a politikai eunuch. De ezt csak a kicsinyes szélsőség
állítja róla, aki - hite szerint - a független,
pártatlan értelmiségi. Egy Szent Ferenc, akit a püspökök
és a szegények paritásos alapon választottak.
Persze az lenne az igazán nagy tévedés, ha azt hinnénk,
hogy a kétharmados ember Magyarországon és az elmúlt
két évben született, hiszen e földi történelemben
már oly sokszor mutatta arcát.
Ő szemetel a Mount Everest áldott csúcsaira is,
ő mondja azt a 60-as évek Magyarországán: el
kell pusztítanom a falut, hogy megmentsem.
De hogyan váltunk valamennyire mindnyájan kétharmadossá,
hogyan történt meg
a politika elvesztése.
Mi, akik itt Közép- és Kelet-Európában
valódi és sumák diktatúrákban éltünk,
úgy véltük, ha egyszer meglátogatna bennünket
a polgári demokrácia csodája, egy játékos
kutya könnyedségével, jó szimatával találnánk
vissza a politikai és kulturális környezet elreteszelt,
elrejtett tereihez. Lassan ocsúdunk, megdöbbenünk, elképedünk,
amikor azt látjuk, hogy vannak nagyon fontos gondolatok, amelyek
se a kormánypárti, se az ellenzéki sajtóban
nem jelenhetnek meg. Például, éppen a két elit
együttes és mélyreható elemzése. Az, hogy
mi van az elszabadult politikai hisztéria mögött. Csak
nem az, hogy a mostani "eredeti tőkefelhalmozás",
vagyongyűjtés más forrás híján
csak a politikai szférából valósulhat meg,
hogy ez az elbitangolt század úgy megtiporta az emberi jelenséget,
hogy azt hisszük, emberi méltóság fakadhat bármi
másból - vagyonból, politikai hatalomból, kipolitúrozott
ideológiából -, mint belső erőből?
Hogyan vakarhatnánk, téphetnénk le kétharmados
szamárbőr arcunkat, hogyan szerszámozhatnánk
fel újra életünket, mint egy jó lovat. hogyan
szerezhetnénk vissza a politikát, aminek elvesztése,
elnyomorodása már kultúránk gyökereit
is kikezdi. Vagy a politika elvesztése nem a kultúra elvesztését
is jelenti?
De milyen politikát kellene visszaszerezni ma, amikor a politikát,
a közösségek pontos történelmi tervezőképességét
az elavult politikai filozófiák megroppanása és
az újak fájó hiánya belelökte az adminisztratív
hatalomba, és a kritikai párbeszéd ellenőrzését
végző, önmagát újratermelő elit
markába. Egyre inkább látszik, hogy mitől roppantak
meg ezek a politikai filozófiák - liberális és
konzervatív - és holdudvaraik. Mindegyik a fejlődésbe
vetett hitre támaszkodik, azt hiszik, hogy a gazdasági növekedés
az evolúció, az emberi kiteljesedés előfeltétele.
Emellett még mindig annak a liberális dogmának a befolyása
alatt állunk, hogy minden érték forrása az
emberi munka, s a természet csupán nyersanyag az emberi vállalkozásokhoz.
Ebből adódik, hogy modernizációs pánik
közepén élünk, főleg itt, Kelet-Európában.
Mi az elmúlt negyvenéves elzártságunkban nemcsak
a polgári élettől fosztattunk meg, hanem a rugalmas,
tervezőképes gondolkodásunktól is.
Talán ebből következik, hogy minden igyekezetünkkel,
parlamenti pártjaink politikai és gazdaságfilozófiai
elképzelésével egy fejlett ipari társadalmat
célzunk meg. Nem vesszük észre, hogy az ipari társadalom
alapja egyszerűen már nem létezik. Már mind
az érdekeltség, mind a források nélkülözik
az alapot ahhoz, hogy az ipari társadalom jelenlegi formájában
fennmaradhasson.
Lassan felismerjük, hogy a modernizáció technokrata
erőltetése manapság sokkal nagyobb kiugrási
kísérlet a történelemből, mint Rousseau-é
volt annak idején. Ezt pontosan látják már
a nyugati agyközpontokban, érezhető ez olyan döntéseikben
is, amelyekkel a számukra ökológiailag kínossá
vált ipari technológiákat exportálják
felénk, s általában a szegények felé.
Milyen szépen hegedül ehhez a mozgáshoz a konzervatív
ugyanúgy, mint a liberális, a jobb- és a baloldali
ideológia, és számon kéri ezeken az országokon
a modernizációt, ami ebben az összefüggésben
nem jelent sokkal többet, mint a világ új szemétlerakóhelyeinek
a kijelölését.
Talán a rossz síneken való csattogányozás
helyett kereshetnénk más lehetőségeket. Fel
kell ismernünk, hogy a kisnemzetek kevésbé mozdíthatatlanok
és kevésbé gúzsba kötöttek, mint
a nagyhatalmak. Átgondoltuk-e például azt, hogy bár
jobban függhetnek a nagyobbaktól, de nagyobb a lehetőségük
a változtatásra? Nagyobb, hogyha talpra áll egy új
értelmiség. egy új "értelmesség",
mely már nem a kőkorszakivá vált XIX. századi
politikai filozófiák megmerevedett mintáit, építőköveit
rakosgatja át újra meg újra kisgyerek módjára
az adott szerkezeten belül.
Az olyan értelmiség, amely kétharmadosra zsugorított
agyát és erkölcsét próbálja meggyógyítani,
és kísérletet tesz olyan kikerülhetetlen új
gondolatok megfogalmazására. amelyek elsősorban nem
a közvetlen gazdasági érdekekben gyökereznek, hanem
feltárják az emberi jelenség mélyebb szükségleteit.
Egy ilyen lépéshez le kellene vetni magunkról minden
fáradt szellemi göncöt, s mint ahogy az átváltozások,
a nagy beavatási szertartások ókori résztvevői,
meztelen testtel, nyitott lélekkel, átlépni a vonalat,
ahová nem követhetnek földi pörök, ahol újra
kapcsolatba lehet kerülni az élet kimeríthetetlen forrásaival,
amire most a fárasztó. nagy kísérlet végén
különösen szükségünk van. Csak így
találkozhatunk a szegényekkel - magunkkal is -, akiknek élete
mindennapos tanúja a veszteségeknek. Csak így tárulkozik
fel életünk, s benne
a kiteljesedett szegénység(ek) fogalma.
Mennyire korlátozta, megkötötte, leszűkítette
és így kínossá tette ez a század a szegénység
fogalmát. Hűen gazda(g)ságközpontú elképzeléseinkhez,
a szegénység fogalmát kizárólag azokra
az emberekre vonatkoztatjuk, akiknek kevés vagy egyáltalán
nincs jövedelme. Holott az igazi szegénység az összeomlott
kulturális környezet, amely szegénységek összefonódó
láncolatából áll.
Minden kielégítetlen emberi szükséglet szegénységet
jelent: a fennmaradás szegénységét a nem megfelelő
jövedelem, élelem, lakóhelyiség okozza. A védelem
szegénységének oka az erőszak, a fegyverkezés.
A gondoskodás szegénységéhez a hatalmaskodás,
az elnyomás és a természet kizsákmányolása
vezet. A megértés szegénységét az oktatás
alacsony színvonala, a részvételét a nők,
a gyermekek és a kisebbségek kiszorulása okozza. Az
identitás szegénységének oka az idegen értékeknek
a helyi és regionális kultúrákra való
ráerőltetése. Ezekből a tényekből
is látszik, hogy mind a "szegény", mind a "gazdag"
országok a szegénység csapdájában vannak.
A kisebb országoknak éppen áttekinthetőségük,
emberléptékűségük okán nagyobb esélyük
van a kilábalásra, könnyebben mozgósítják
a szegénységek legyőzéséhez szükséges
fantáziát és akaratot. Csak előbb be kell vallanunk
átható szegénységünket. A mai pártpolitikai
gondolkodásnak ezekre a kérdésekre nincs megoldása.
Ehhez csak a kultúra, a kulturális környezetet újjáépítő
módszeres, tág horizontú, önkritikus gondolkodás
tud alternatívát teremteni. Szegénységeink
feltárása így egyben életünk újrafelszerszámozása.
Felismerése annak, hogy visszaszerezhető a politika is. Hogy
pontosan milyen módon, arról kezdjünk el beszélgetni.
|