Csoóri Sándor
Érték és időszerűség
Jegyzetek a Fiatalok Népművészeti
Stúdiójáról
(részlet)
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
Sok zuhanás és boldogtalan elernyedés tanúja
voltam az utolsó húsz-egynéhány esztendőben.
Agyak és szemek vizenyősödtek el, közvetlenül
a közelemben is. Érthető hát, ha az első
életképes és megbízható szóra
fölkapom a fejemet, s ha az első izgatott képzeletnek
ajtót nyitok.
Ezért nyitottam ajtót két esztendeje, annak az
öt-hat robbanékony, értelmes, sőt elragadóan
erőszakos fiatal férfinak és nőnek, aki több
társa nevében azzal a tervvel keresett föl, hogy szeretné
létrehozni Magyarországon a Fiatal Népművészek
Stúdióját, s én, akit a népi kultúra
ügye láthatóan érdekel, segítsek nekik
ebben a vállalkozásban. Elhatározásuk és
elképzelésük olyannyira érett volt, hogy jóformán
csak biztatásomat s csökönyös hitemet keverhettem
az övékéhez.
Két, hínárral belepett esztendő után
örömmel írhatom le, hogy a Stúdió megalakult.
Megalakult és működik.
Ifjú népművészek porondra lépése
ezerkilencszázhetvenháromban? Netán őstehetségek
jelentkezése újra? Avas szalonnával bedörzsölt
műparasztoké? Ufónépfiaké? Vagy csődbe
került festőké, szobrászoké, keramikusoké,
ötvösöké, akik vészkijáratot az újra
divatossá vált népművészet pinceajtóján
át keresnek maguknak?
A kérdések - sietve jelentem ki - nem az én kérdéseim,
hanem a gyanakvóké, az előítélet-raktárosoké,
akik ha a népi kultúrával kapcsolatos ügyekről
hallanak, azonnal a tegnapi napok visszhangját hallják. Valamit,
ami már időszerűtlen, ami föld alatti, halott
füleknek való csupán, nem pedig nekünk.
A félreértések ebben is, mint annyi másban,
századosak. Kezdem először a legtetszetősebb
váddal: a divattal. Vajon nem azért pendültek-e meg
a fiatalok közül jó néhányan - kérdik
magabiztosan sokan -, mert divat lett újra a népművészet?
Divat a népdal, a néptánc, a népzene, sőt
újabban már a régi parasztingek, kékposztó
parasztkabátok is követelik a polgárjogot a szekrényekben?
De igen, azért is, a divat miatt is - bólogathatok jó
lelkiismerettel. S teszem is hozzá rögtön: soha magával
ragadóbb divatot! Soha lelkesítőbbet és utánoznivalót!
Elvégre itt olyan divatkirályok uralkodnak, mint Csokonai,
Petőfi, Arany, Bartók, Kodály, hogy csak a magyarok
közül is a legnagyobbakat említsem. Elgondolni is vereség:
ha ők nem teremtenek divatot, mennyivel kevesebbet tudnánk
magunkról, hogy kik vagyunk, miféle földek, indulatok,
játszadozások, félelmek, dühök, elborulások
szülöttei.
Ehhez a divatvádhoz rögtön kapcsolódik a másik
vád is, vagy szelídebbre csiszolva a szót, a másik
aggodalom: hogyan lehet ma erőszakkal föltámasztani
a népi kultúrát, amikor létrehozója
és őrzője - a parasztság - átalakult,
amikor életformája, mint háttérül szolgáló
díszlet, az idő földönfutó tüzétől
meggyulladt és füstbe ment.
Újra egy gondolat, amit az igazság látszata megmérgezett.
Azért a látszata, mert aki komolynak és történelminek
véli ezt a gondolatot, két alapvető fogalmat kever
össze: az érték és az időszerűség
fogalmát. Attól, hogy népi műveltségünket
a legutolsó időkig éltető és fönntartó
parasztság életformája megváltozott, mért
változott volna meg a népi kultúra értéke?
Mért hullott volna át a szitán? A középkor,
a középkori életforma ugyanígy elmúlt,
de ami értéket kiverítékezett magából
és fölhalmozott, még ma is eleven.
Hol a dantei lépték nagyságával hat, hol
a szikár fenyegetettség újra és újra
megismétlődő diktatúrájával,
hol pedig gyötrő látomások erejével...
|