Sípos (S) Gyula
A lélek szabadságától a test
pokláig
(részletek)
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
... III. Meg kell értenünk, bármilyen nehézzé
vált is ez hitetlen korunkban: a mennyország és a
pokol erőinek harca valóság, s ez a harc (részben)
a mi testünkben folyik. Hiszen a mi örök életünkről
van szó! Egy példával illusztrálva: aki hazudik,
abban a hazugság ura, a sátán könnyen teret nyer.
Aki igazat mond akkor is, ha ez fájdalmas, megalázó,
ha felszínre kerülnek is emberi gyengeségei, hibái,
bűnei, abban az igazság ura, Jézus Krisztus tud munkálkodni.
Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy kinek engedünk!
Amíg ez a keresztény tanítás ismert és
elfogadott volt, addig a társadalmak, közösségek
szívesen állítottak példaként olyan
embereket maguk elé, akik kitűntek a test elleni harcban.
A szentek története tele van a hősies lemondás,
öngyötrés példáival. A pusztai közösségekben
naponta csak egyszer ettek, napnyugta után, akkor is keveset. Páduai
Szent Antal a negyvennapos böjt időszaka alatt a rendkívül
kevés étel mellett mindennap reggeltől estig gyóntat,
prédikál, ellátja a hozzá tóduló
népet. Legyengült szervezete nem bírja a megterhelést
és meghal. A nép rögtön szentként tiszteli.
Amikor évekkel később exhumálják, beszélő
szerveit épen találják csontjai között.
Ez Isten jele - a keresztény hit szerint - a nagy prédikátor
szent örök dicsőségéről. Tudjuk azt
is, hogy több szent teste épen maradt a halála után
is. A lourdes-i látnok, Bernadett teste mindmáig épen
fekszik üvegkoporsójában, közszemlére téve,
miként Grignon Szent Lajosé is. ...
... V. Korunk a test szerinti életet hirdeti. Rendkívül
hasonlít a császárkori Római Birodalomra, amely
szintén engedett a test minden kívánságának.
A Jézus Krisztusban hívők közössége
(az egyház) radikálisan tagadta ezt, s helyére a lélek
szerinti életet állította. Tanításuk
szerint nem abban áll a szabadság, hogy azt teszem, amit
akarok, mert ez csak a vágyaim rabjává tesz. Akkor
vagyok szabad, ha szabad vagyok saját kívánságaimtól,
vágyaimtól is, mert egyedül ez tesz szabaddá
a szeretetre.
Pál apostol szinte minden levelében megismétli
Jézus tanítását: "Nem tudjátok,
hogy a gonoszok nem részesülnek Isten országában?
Ne ámítsátok magatokat. Sem parázna, sem bálványimádó,
sem házasságtörő, sem kéjelgő,
sem fajtalan, sem tolvaj, sem kapzsi, sem részeges, sem átkozódó,
sem rabló nem részesül Isten országában.
Néhányan bizony ilyenek voltatok, de az Úr Jézus
Krisztus nevében és Istenünk Lelke által megtisztultatok,
szentek lettetek és megigazultatok.
Minden szabad nekem, de nem minden használ. Minden szabad,
csak ne váljak semminek rabjává. Az étel a
gyomorért van, s a gyomor az ételért, de Isten mindkettőt
elpusztítja. A test ellenben nem a paráznaságért
van, hanem az Úrért, az Úr pedig a testért."
(Pál apostol Korintusba írt I. levele, 6. 9-13)
Isten Jézus Krisztus feltámasztásával igazolta
a fenti kijelentést. Így a test a Szentlélek temploma.
A helyes utat a Szeretet L elke mutatja meg, a Szentlélek, akit
Isten ingyen megad mindazoknak, akik félik őt és megtérnek
(azaz elfogadják Jézust személyes megváltójuknak,
bűnbánatot tartanak és kérik a Szentlelket).
Ezt nem lehet kiérdemelni, gyakorlatokkal kicsikarni, csak ingyen
lehet elfogadni. És ez nagy probléma. Ha a Lélek megvehető
lenne, gyűjtenénk rá és birtokolhatnánk.
Ha kiérdemelhető lenne, szorgoskodnánk és megkaphatnánk.
De ha teljesen ingyen van, akkor kiszolgáltatottá válok
vele szemben - és a test vágyai szerint élő
ember mindennek inkább kiszolgáltatja magát, mint
Istennek. S amit nem birtokolhat, azt gyűlölni kezdi. Mindennek
gyökere a bizalmatlanság Isten iránt és a hitetlenség.
"Ő maga is csodálkozott hitetlenségükön."
- írja Márk evangélista Jézusról, amikor
az lakóhelyére ment prédikálni. "Vigyázzatok
magatokra. Bíróság elé fognak állítani
és a zsinagógákban megostoroznak titeket. Miattam
helytartók és királyok elé is hurcolnak, hogy
tanúságot tegyetek előttük. Amikor tehát
odavezetnek és kiszolgáltatnak nekik, ne töprengjetek
előre azon, hogy mit mondjatok, hanem azt mondjátok, amit
Isten sugall nektek abban az órában. Hiszen nem ti vagytok,
akik beszéltek, hanem a Szentlélek." (Márk
ev. 13, 9 - 12)
Teljesen rábízni magam valakire, aki lehet, hogy csak
a legutolsó pillanatban szólal meg? Ez szinte lehetetlen.
És mégis: "a test halott, a lélek éltet".
A keresztény tanítás szerint a Szentlélek együtt
munkálkodik az emberi lélekkel az egész emberi személyiség
üdvösségén. Ennek során egyre nagyobb szabadságra
vezeti el az embert.
VI. Az eddigi okfejtésből nyilvánvaló, hogy
két, egymással gyökeresen ellentétes módon
szemlélhetjük a test poklát és a lélek
szabadságát. A ma közkeletű felfogás
szerint akkor vagyok szabad, az "én" akkor szabad, ha
megtehetem azt, amire vágyom (jó esetben hozzátéve:
feltéve, hogy ezzel nem veszélyeztetem a másik ember
személyiségi jogait). Ez a felfogás a lelket a vágyak,
gondolatok, érzelmek összességével azonosítja.
Rabságnak látja azt a kultúrát, amely meg akarja
akadályozni ezek kiélését. Századunk
e felfogás győzelmét hozta - s vele együtt kultúránk
vészes pusztulását. Békét ígért
és egyetértést - és a világtörténelem
eddigi legtöbb, legvéresebb háborúját
valósította meg. A személyiség kibontakoztatását
ígérte - s a személyiség kiszolgáltatottságát
hozta ideológiáknak, élvezeti szereknek. (Egy kedvelt
pszichológiai megjegyzéssel élve: a pszichológia
megjelenésével és elterjedésével párhuzamosan
négyzetes arányban nő a pszichológiai problémákkal
kezeltek száma.) A szex felszabadításával a
szerelem kibontakozását ígérte - és
a szerelem elsekélyesítését, a másik
iránti felelősség megtagadását és
az anyaméhben elkövetett gyilkosságok forradalmát
hozta.
A keresztény felfogás szerint a vágyak, az érzelmek
és gondolatok a test megnyilvánulásai maradnak,
ha nem járja át a lélek szabadsága. Ha
átjárja, akkor az értelem, érzelem, akarat
képes összhangban cselekedni, s az embert szabadságra
vezérli - Isten gyermekeinek szabadságára.
Egyrészt benső szabadságra, amikor a személyiség
nincs kiszolgáltatva a külső viszonyoknak. "Tudok
bővölködni, tudok szűkölködni - mondja
Szent Pál, s a Szeretethimnuszban kifejti ezt. "A szeretet
türelmes, a szeretet jóságos, a szeretet nem féltékeny,
nem kérkedik, nem gőgösködik, nem tapintatlan,
nem keresi a magáét, haragra nem gerjed, a rosszat föl
nem rója, nem örül a gonoszságnak, de együtt
örül az igazsággal, mindent eltűr, mindent elhisz,
mindent remél, mindent elvisel. A szeretet nem szűnik meg
soha." (I. Kor. 13, 4-8) Mert szabadság lényegileg
a szeretetben van, hiszen Isten maga Szeretet. Az Szeretet Lelke által
élt élet az örök élet gyümölcsét
termi, nélküle a halál az osztályrésze
már itt a földön (a test halott), s az örökkévalóságban
is. A testi ember a belső szabadságot is külső
módon akarja megvalósítani - valamilyen módon
igyekszik "megvásárolni" azt. Ezzel a rabság
újabb és újabb köreit építi maga
köré. Miután rabjává vált szenvedélyeinek,
rabjává lesz a pénznek, amellyel ezeket kielégítheti.
Másrészt a lélek szabadsága külső
szabadság is, mert benső indításait Isten segítségével
valósítja meg, s mivel ő mindenható, eléri
azt, amit remél - s így lesz nyilvánvalóvá
a cselekedetek által is, hogy "ahol az Úr lelke, ott
a szabadság".
VII. Bármilyen furcsának tűnik is, a hús
pokla az, amikor a hús, azaz a test uralkodik, és pokollá
teszi az élet egészét, hogy végül maga
is a pokolé legyen. A lélek szabadsága viszont a test
megzabolázása nélkül nem lehetséges. Hogy
az emberek ezt rémítő dolognak tartják, abban
a keresztényeknek is felelősségük van. Ugyanis
bizonyos korokban oly mértékben előtérbe állították
ezt a bizonyos "zablát", azaz a test megfegyelmezését,
hogy ez eltakarta az egész célját - Istent. Jézus
azt mondja: "nálam nélkül semmit sem tehettek".
Ha Isten szeretete nem árad ki szívünkbe a nekünk
adott Szentlélekkel együtt, akkor csak öngyötrés
az egész. (Tehát bizonyos értelemben nem tévednek
azok, akik elítélik a keresztény önmegtagadást
- hiszen a Szentlélek világossága nélkül
csak sejtéseik lehetnek ennek mibenlétéről.)
Nincs szerelem szerelmesek nélkül! Ha életem párjáért
(férj/feleség) hajlandó vagyok a lemondásra,
hogy neki örömet szerezzek, hát hogyne lennék hajlandó
életem céljáért a lemondásra? De ha
nem ismerem Őt, vagy rosszul ismerem, akkor mi értelme az
egésznek? Akkor csak hiúság vására mindkettő.
A történelmi ismeretek megmutatják: lélek
szabadságáról beszélni a Lélek
nélkül - ez mindenkor lehetséges. De a lélek
szabadságában élni a Lélek nélkül
- lehetetlen. Ez a kereszténység tanítása.
És ebben mindig aktuális Pál apostol kérdése:
Megkaptátok a Szentlelket? - mert az vezet el minket a teljes szabadságra
(igazságra).
|