Vázlatos gondolatok
a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégiához
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
Heroikus feladatra vállalkozott tizenhárom környezeti
neveléssel foglalkozó társadalmi szervezet, amikor
1997 júniusában tervbe vette, hogy több mint hatvan
szakember bevonásával elkészíti a magyar Nemzeti
Környezeti Nevelési Stratégiát, röviden
NKNS-t.
Mivel ilyen eddig még nem született Magyarországon,
csak elismerésünket fejezhetjük ki azoknak, akik erre
az úttörő feladatra vállalkoztak.
A terv kidolgozói abból a helyes kérdésből
indultak ki, hogy mit kell ma tennünk azért, hogy a jövőnket
biztosíthassuk. Válaszuk: célunk csak az lehet, hogy
minél többet. Ez a helyes elszántság bátorít
fel engem is arra, hogy néhány gondolattal, némi segítő
szándékú kritikával hozzájáruljak
ahhoz, hogy ez a nevelési stratégia a "mennél
több" érdekében minél jobb legyen.
Először érdemes néhány szóban
azt a nemzetközi miliőt felvázolni, amelyben ez a curriculum
megszületett. Az elmúlt évtizedben a környezeti
nevelés kérdése a nevelési stratégiák
legvirulensebb, legdivatosabb ágává fejlődött.
Az NKNS azt írja, hogy Európa nyolc országában
készítettek környezeti nevelési stratégiát,
és fel is sorolja ezeket, kifelejtve például Finnországot,
Ausztriát és Németországot, ahol ráadásul
már 1991-93 között minden tartományban foglalkoztak
ezzel a témával. Valójában minden fejlettebb
országban készültek hasonló anyagok, sőt
van, ahol már az azokhoz kapcsolódó tanári
kézikönyveket is kiadták. Egy tengerentúlon készült
könyvre nyomatékosan fel is hívnám a figyelmet.
Ez a Richard J. Wilke által szerkesztett Environmental Education
Teacher Resource Handbook. Ez a praktikus kézikönyv nemcsak
a tanterv "formatervezéséről" árul
el sok mindent, hanem még az olyan hétköznapi dologról
is, hogy honnan szerezhető be pénz az ilyen programok létrehozásához.
Következő észrevételem az, hogy hiányzik
három fontos alapkérdés meghatározása
az NKNS-ben.
1. Milyen elméleti filozófiai alapról indul a tanterv
készítése?
2. Nem tekinti át azokat a nevelési elméleteket és
kutatásokat, amelyeknek meghatározó szerepük
van a huszadik századvég tantervének tervezésében,
és így nyíltan nem is foglal állást
abban, hogy milyen neveléselméleti alapokon áll.
3. Valójában nem határozza meg, mi az a környezet,
ami a nevelés tárgya.
Úgy vélem, egy stratégia, ha stratégiának
nevezi magát, nem bújhat ki eme alapkérdések
alól. Amikor az NKNS azt írja, hogy mellőzni kell
a magas szakmai elméleteket, remélhetőleg nem az itt
vázolt néhány alapkérdés megválaszolását
kívánja elkerülni. Én is természetesnek
veszem, hogy magában az oktatási anyagban nem szabad "ideologizálni"
és "pedagogizálni", de a kiindulópontnak
szilárd elméleti alapokon kell állnia.
Tudom, manapság divatos elképzelés, hogy ideológiamentesnek
kell lenni. Sajnos e századi elrettentő tapasztalat ezzel
a tétellel szemben, hogy minden ideológiamentességet
hirdető elképzelés mögött ordas ideológiák
rejtőzködnek. A fentiek alapján szeretném néhány
tételre felhívni a figyelmet.
ad 1. Milyen elméleti filozófiai alapról indul
a tanterv? Kimondva, kimondatlanul ökofilozófiai alapról.
Arról az ökofilozófiai alapról, mely szerint
a történelmi-társadalmi fejlődés olyan
szintre jutott, hogy immár veszélyeztetett az emberi és
az általános földi létezés. Arról
az alapról, hogy a zsidó-keresztény befolyású,
Európa-gyökerű technikai civilizáció válságban
van. Gyökeresen újra kell értelmeznünk létezéstechnikánkat.
A fogyasztói társadalom filozófiájáról
át kell térni az emberi méltóságot kielégítő
szükségletek filozófiájára. A bibliából
(rosszul fordított és) idézett, és történelmileg
folyamatosan interpretált "hajtsátok uralmatok alá
a földet" dominanciatétel helyett új tétel
kell, például az a heideggeri elképzelés, miszerint
"az ember a teremtés pásztora".
Úgy vélem, hogy amikor a 83. oldalon az anyag - különben
helyesen - kimondja: a cél az egész eddigi életmód
teljes átgondolása és megváltoztatása,
akkor el is dönti, hogy "új ég kell és új
föld", ehhez pedig új vagy újjáértelmezett
világkép. Ebből az anyagból természetesen
adódik, hogy ez az új világkép ökofilozófiai.
Ehhez legalább az ökológia szó jelentéséről
kellene, hogy megegyezés szülessen. Ehelyett csak egy elvi
kijelentés található az alapelvekben, amely így
szól: "A környezeti nevelés általánosan
elterjedt mai értelmezésében tehát harmonikusan
és integrált módon ötvöződik az ökológia
és a humánökológia, hiszen csak az ember biológiai
és társadalmi természetének sajátosságaira
építve történhet az értékrend,
az életmód, az erkölcs és az életviteli
értékek formálása."
Ennek a tételnek csak az a baja, hogy Magyarországon nincs
még közmegegyezés az ökológia és
a humánökológia szó használatáról,
mint azt már többször különböző
fórumokon jeleztem. Jellemzően a természettudományi
terület képviselői az ökológia szót
par excellence természettudományos kifejezésnek ismerik,
és sértésnek vesznek minden társadalomtudományi
megközelítést. Ez az elképzelésük
viszont eredendő tévedés, és abból ered,
hogy nem ismerik pontosan a szó születését.
Darwin a természet háztartásáról
szóló fejtegetéseiben azt tanulmányozta, "how
infinitely complex and close - fitting are the mutual relations of all
organic beings to each other". Ernst Haeckel ebből az elképzelésből
indult ki, mikor 1866-ban bevezette az ökológia fogalmát,
amelyben nemcsak az organizmusok külső fizikai környezethez
való alkalmazkodását tartotta szem előtt, hanem
mindenek fölött "az organizmus összes viszonyát
minden más organizmushoz, amellyel kapcsolatba kerül."
Ez pedig kristálytiszta szociológiai nézőpont.
Sajnos az elmúlt száz év első felében
a csupán természettudományi frazeológiává
süllyedt ökológiából éppen ez a szociológiai
nézőpont szorult ki, szürkült el, noha a növény-
és állatökológusok sűrűn használnak
társadalomtudományi fogalmakat, például népesség
(populáció), közösség (community), munkamegosztás
stb.
A fentiekből is látszik, hogy ha az ökológia
eredeti fogalma nem szűkült volna le, akkor az a növény-
és állatökológia mellett még ma is tartalmazná
a humánökológiát. Viszont az igaz, hogy a tudományágak
szélsőséges részegységekre való
szakosodása közben úgyis megjelent volna a humánökológia
fogalma, amely főleg a demográfiai változásokat
és átalakulásokat a környezet, a technológia
és a szociális szervezetek faktorainak vonatkozásában
vizsgálja. Az ökológiai mozgalmak szempontjából
kiemelkedően fontossá vált az e század eleje
óta rohamosan fejlődő városkutatás,
amely kimondottan human ecology-ként értelmezi magát.
A nemzeti oktatási stratégiában nem csak e két
fogalom tisztázása szükséges. Felvetődik
az ökológiai alapszókincs meghatározásának
szükségessége is. Alapanyag lehetne az oktatásban
az ökológiai műveltség szótára.
Persze azt is meg kellene határoznunk, mit jelent az ökológiai
műveltség. Amikor Fritjop Capra megkérdezte az Elmwood
Intézetet, hogy mit jelent a nevükben is vállalt ökológiai
műveltség, akkor a következőt válaszolták:
az ökológa alapelveinek tudása
rendszerelvű gondolkodás
az ökológiai értékek gyakori alkalmazása.
Tehát a tantervi építkezéshez és
főleg a tanárok segítésére érdemes
lenne összeállítani az Ökológiai Műveltség
Szótárát. Ebben olyan fontos szómagyarázatok
lennének, mint például a dominancia-elv, az egymásrautaltság,
a fenntarthatóság, a társas viszony, a rugalmasság,
a változatosság, az együttfejlődés stb.
ad 2. Az alapos környezeti nevelési stratégiának
alapvető feltétele, hogy elhelyezze magát abban a
neveléselméleti körben, amely meghatározza az
általános tantervi tervezést. Természetesen
az is állásfoglalás, ha ezt nem teszi meg és
szembefordul a létezőkkel, de valamit tennie kell. Nem hiszem
különben, hogy olyan nagy és megvalósíthatatlan
feladat lenne a megfelelő viszony kialakítása a három
nagy neveléselméleti iskolával. Gondolok itt a Piaget,
Kohlberg és Carol Gilligan nevével fémjelzett szellemi
fejlődési elméletre, vagy a viselkedéslélektani
iskolára (B. F. Skinner), valamint a holisztikusra, benne a bal
/ jobb agyfélteke elméletre és a McCarthy-módszerre.
ad 3. Meg kell határozni, hogy mi az a környezet, ami a
nevelés tárgya.
Úgy vélem, egységben és egymásrautaltságukban
kell megismertetni a fizikai, a szociális és a kulturális
környezetet.
A fizikai környezet olyan természeti feltételekből
áll, mint a klíma, a levegő, a víz, a tájformák,
a kőzetek és a felszíni viszonyok, valamint a növény-
és az állatvilág.
A szociális környezet a társadalmi keretfeltételekből
tevődik össze, a szocio-ökonomikus és politikai
struktúrák, a gondolkodás- és viselkedésformák,
valamint az elsődleges társadalmi valóság éppúgy
ide sorolhatók, mint a tapasztalás, a megértés
és a helyzet.
A kulturális környezet azoknak a kulturális javaknak,
szerkezeteknek, perspektíváknak a gyűjteménye,
amelyeket az emberiség a történelem folyamán
megalkotott és sokoldalúan felhasznált.
(Ezeket a tételeket átfogóan tárgyalja W.
Janßen: Definitionen zu den Begriffen Umwelt, Umweltschutz, Lebensschutz
című kötete.)
Végül, de nem utolsósorban arra szeretném
felhívni a figyelmet, hogy mélyen meg kellene vizsgálnunk
a környezeti oktatás és a kultúra viszonyát.
Legalább úgy, ahogy ezt Heidemarie Glöckner tette Umwelterziehung
und Kultur című művében. A szerző
felhívta a figyelmet arra, hogy a környezeti oktatás
és az oktatási stratégiák hajlamosak tematikájuk
fókuszába csak a természeti összefüggéseket
helyezni. Fontos lenne, hogy a környezeti nevelésben nagyobb
hangsúly kerüljön a kulturális aspektusra, és
ne csak néhány (pl. a művészetekről szóló)
kulturális szempontú fejezet képében, hanem
úgy, hogy a kulturális tényező az anyag egészét
alapvetően meghatározza.
Legvégül szeretném megköszönni az NKNS
szerzőinek a lehetőséget, hogy felkészült
és áldozatos munkájukhoz elmondhattam véleményemet,
remélhetőleg mindnyájuk, de főleg a környezeti
nevelésben részt vevők okulására és
hasznára.
|