Csonka András
Ökológiai Akadémia
(részlet)
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
Az Ökotáj 1993. tavaszi számában ismertettük
elképzelésünket az "Ökológiai Akadémia"
létrehozásáról, az írást vitaanyagként
is kínálva a terv megvalósításában
közreműködni szándékozóknak.
Abban a reményben tettük közzé cikkünket,
hogy 1993 őszén már a konkrét tevékenység
is megindulhat, de sajnos erre nem volt lehetőség. Az Ökológiai
Akadémia helyszínét adó Óbudai-sziget
körüli viták sem csillapodtak, a sziget sorsa mindmáig
tisztázatlan. Kedvező fordulat viszont, hogy hosszas közigazgatási
és bírósági eljárások után,
a környezetvédelmi és a művelődési
tárca együttműködésével létrejött
"Az Ökológiai Kultúra Fejlesztéséért
Alapítvány", amely programjában felvállalja
az Ökológiai Akadémia létrehozását,
és ehhez az anyagi ereje is megvan. A tervet eredetileg kidolgozó,
és a helyszínt biztosító Selyemgombolyító
illetve az alapítvány közösen szervezi a megvalósítást,
melynek első állomásaként az óbudai-szigeti
bázis átalakítására dolgoztattunk ki
tanulmánytervet Makovecz Imre építészstúdiójával
és kezdtük meg az engedélyeztetési eljárást.
(Az építészeti tervek illusztrálják
cikkünk oldalait.)
Kezdettől fogva arra törekedtünk, hogy a terv megvalósításába
bevonjunk mindenkit, aki tevékenyen tud segíteni. Az első
ezzel kapcsolatos összejövetel április 7-én volt
a Selyemgombolyítóban, melyre a következőket
hívtuk meg:
Bodor Ferenc, Borsos Béla, Csonka András, Czájlik
Péter, Czakó Gábor, Déri Andrea, Dőry
István, Eff Lajos, Endreffy Zoltán, Fésű József,
Foltányi Zsuzsa, Frühwald Ferenc, György Lajos, Hollós
László, Horgas Béla, Juhász Nagy Ágnes,
Kalas György, Kárász Imre, Karátson Gábor,
Kindler József, Kiss Károly, Kiszely Károly, Krisár
Miklós, Kodolányi Gyula, Lányi András, Lukács
András, Mangel Gyöngyi, Márczi Imre, Maurer György,
Nagy Ágoston, Nyvelt Erik, Persányi Miklós, Radó
Dezső, Sebeők János, Simonyi Gyula, Sipos (S) Gyula,
Somogyi Győző, Szávai Ilona, Tardy János, Vargha
János, Vásárhelyi Judit, Vásárhelyi
Tamás, Victor András, Vida Gábor, Visy Erzsébet,
Zelnik József, Zsolnai László.
Nagy örömünkre a meghívottak többsége
eljött, a távol maradottak közül sokan levélben
vagy telefonon jelezték együttműködési szándékukat.
A résztvevők többségét inspirálta
az Ökológiai Akadémia elképzelése, és
érdekes párbeszéd alakult ki e találkozón.
A beszélgetés az alábbi négy fő téma
körül folyt:
A helyszín
Nagy Ágoston szerint az Óbudai-sziget túl közel
van a város civilizációs ártalmaihoz, egy kilométeren
belül két Mac-Donald's is elérhető, a fogyasztói
kultúra csábítása nagyon közeli a résztvevők
számára, ezért nem biztosítható az elmélyült
munka, tanulás. Simonyi Gyula is ezt a véleményt erősítette,
szerinte a tervet vidéken kell megvalósítani, konkrét
helyszínjavaslatot is tett.
Velük szemben Vásárhelyi Tamás így
fogalmazott a szervezőkhöz írt levelében: "Az
épület helye - egy sziget - szimbolikus, és ez talán
kárpótol a civilizációs terhelésért,
mely nyilván éjjel-nappal érezhető. Gondolok
itt a zajra, fényre, kirándulók, vendégek általi
bolygatásra. Ettől még lelkigyakorlatos háznak
és gyermek-foglakoztatónak is jó lehet." György
Lajos szerint az Akadémia foglalkozásain részt vevők
számára csak kivételes esetben szabad engedélyezni
a távozást, és még a városban lakók
is csak a foglalkozások és a közös rendezvények
után mehessenek haza.
A sziget most még a főváros egyik háborítatlan
zöld birodalma, a galériaerdő eltakarja a várost
és megszűri zaját, hétköznapokon teljes
nyugalom honol itt, csak az idelátogató óvodások
kedves zsivaja töri meg a csendet. A hét végi forgalom
sem hasonlítható a Margit-szigetéhez, hiszen itt nincsenek
éttermek, büfék, nem száguldoznak bringóhintók,
egyelőre szállodák és strand sincs itt. Ha
az Ökológiai Akadémia programjain részt vevők
megtartják György Lajos tanácsát, akkor itt,
a város szívében is függetleníthetik magukat
a környező civilizációtól.
Vásárhelyi Tamás írja: "A sziget a
Duna szigete, víz veszi körül. Ennek jelentősége
van. Kiemelten kellene itt foglakozni a vízzel és a Dunával.
(...) A szigetjelleg is lényeges, akár mint folyó terméket,
akár mint szimbolikus szigetet (egy konkrét nagyvárosban
vagy a civilizációban vagy a XX. században) tekintjük.
Erre is készülni kellene."
Az épület
Makovecz Imrét sokan szeretik és sokan nem szeretik, zsenialitását
azonban ez utóbbiak sem vitatják. Azért kértük
fel az ő stúdióját a tervek elkészítésére,
mert ezzel is szerettük volna megadni az elképzelés
rangját, és olyan építészeti megjelenést
biztosítani az épületnek, amely összhangban áll
a kitűzött célokkal és a sziget természeti
környezetével.
A találkozón részt vevők véleménye
is megoszlott a tervekkel kapcsolatban, többen kifogásolták,
hogy az épületen nem találhatók meg a napenergiát
és más megújuló energiaforrásokat hasznosító
megoldások. Vita alakult ki a sok faanyag felhasználása
miatt is. Volt, aki szerint egy ökológiai központ kialakításához
nem szabad egy kisebb erdőnyi fát kivágni, más
ezzel szemben azt mondta, hogy a tetőcserepek égetéséhez
használt fosszilis energia előállítása
nagyobb környezeti pusztítást okoz.
Az épület energiaellátásában mindenképpen
fel szeretnénk használni megújuló energiaforrásokat,
ezzel kapcsolatban még "alkudozunk" a tervezőkkel.
Reményünk szerint a sziget alatt langyos hőforrás
rejlik, melynek kihasználásával a fűtés
kiegészíthető, a melegvíz-ellátás
pedig teljes egészében megoldható.
Vásárhelyi Judit felajánlotta segítségét
egy olyan házirend kidolgozásában, amely minden elemében
az energiapazarló és környezetszennyező háztartás
alternatívája lenne. E házirend alkalmazásával
az Akadémia programján részt vevők olyan életmód-tapasztalatot
nyerhetnek, amelyet hazatérve saját környezetükben
is alkalmazhatnak.
Sebeők János szerint az épület attraktív
megjelenése az EXPO egyik ellensúlya is lehet, bemutatva
a "másképp létezés" világunkban
lehetséges alternatíváit.
A tevékenység
A vitában felszólalók az Ökológiai
Akadémia szerepét igen sokrétűen képzelik
el, konkrétan az alábbi funkciók vetődtek fel:
oktatás - tanfolyamok - továbbképzés
népfőiskola
szellemi műhely - alkotóműhely
tudományos műhely - kutatóhely
fórum - klub
bemutatóhely
életminta-eltanulás helye
információs bázis
szervezés, koordinálás, menedzselés
hasonló kezdeményezések anya-intézménye,
mintája
mini campus
spirituális feltöltődés helye
Fontos tisztázni e funkciók egymáshoz való
viszonyát, az egymás melletti megvalósítás
lehetőségeit, meghatározni azokat a felhasználói
köröket, amelyekhez az egyes tevékenységi formák
kapcsolhatók. Az egymást kioltó funkciók időbeni
szétválasztásáról gondoskodni kell,
de kizárni nem lehet egyiket sem. Korosztályban is tágak
a határok, a nyár elsősorban az iskolás korosztályé
lehet, az alsósoktól a középiskolásokig,
az év többi részén pedig a főiskolások,
egyetemisták és a felnőttek osztozhatnak.
Szóba kerültek a különböző külföldi
példák is, elsősorban az angliai Schumacher College
és a Wales-i Center of Alternative Technology (Alternatív
Technológiák Központja). Mindkettő vállalható
és követhető minta, megpróbáljuk hasznosítani
mindazokat az elemeket működésükből, amelyek
az itthoni körülmények között is alkalmazhatók.
Több vélemény hangzott el az Ökológiai
Akadémia mint szervezet működésével kapcsolatban
is. Többek szerint szükség van e testület rendszeres
találkozóira, hiszen egymás számára
is fontos e fórum. Az Akadémia működése
megindulásakor az aktív közreműködést
vállalók munkacsoportokban dolgozhatnák ki az egyes
funkciók konkrét terveit, tematikáját.
|