Andrásfalvy Bertalan
Egyetemi felvételi- és ösztöndíjrendszer
(részlet)
[Rich Text formátumú változatban letölthető]
A szegények nem érdemelnek iskolát, vagy csak rosszabbat?
Nem érdemelnek értelmiséget?
A népesség arányában kell értelmiséget
nevelni, egyforma arányban kell a gyermekek továbbtanulását
mindenhol biztosítani, hogy minden országrésznek,
régiónak, városnak, falunak és néprétegnek
legyenek minden téren kitanult, tanulmányaik befejeztével
a szülőföldre visszatérő szakemberei, értelmiségi
vezetői. Ezért tehát biztosítani kell, hogy
mindenhonnan jöjjenek a fiatalok az egyetemre és a főiskolára
- mindenhonnan a legtehetségesebbek.
A mostani felvételi azonban a tárgyi ismeretek mennyiségét,
és nem a tehetséget, a rátermettséget, jellemet
és szándékot vagy elkötelezettséget méri,
amelyet nem is lehet egy írásbeli tesztből megítélni,
de még egy félórás beszélgetésből
sem. Azokra kell bízni a fiatalok kiválasztását
az egyetemi tanulmányokra, akik jól megismerhették
már képességeiket, tehetségüket, jellemüket
a több éven át tartó kapcsolat révén.
Vagyis a tanáraikra, az iskolára és az önkormányzatra.
A fiatalok értékelése legegyszerűbben az iskolában
kapott végbizonyítvány érdemjegyeivel és
minősítésével történhet. Ezzel
az adott tanulóközösségen belül kijelölték
a legjobbat, aki azonban lehet, hogy a felvételin - az előbb
felsorolt okok miatt - nem ér el annyi pontot, mint egy "elit"
gimnáziumból jött tanuló. Az első tehát
az iskola, a tantestület véleménye, minősítése,
ajánlása.
Ezután a tantestület és az önkormányzat
ösztöndíjat is biztosíthat a kiválasztott
számára, amellyel lehetővé teszi a továbbtanulást.
Ezért az állami költségvetésből
ösztöndíjakra szánt összeget szét kell
osztani az önkormányzatoknak a megfelelő korosztályba
tartozó gyermekek arányában. Nem az egyetemre a felvételi
teszt alapján felvett és legmagasabb pontokat elért
tanulók között kell tehát felosztani az ösztöndíjat,
hanem a felsőoktatásra készülő, legtehetségesebbnek
tartott diákok között, akik nemcsak a bizonyítványt,
hanem az ösztöndíjat is a "zsebükben" hozzák.
(Megtartható a felvételi vizsga valamilyen formája,
mert az bizonyos felkészülésre készteti a jelentkezőket,
de mivel az egyetem vagy főiskola tisztában van azzal, hogy
egyesek önhibájukon kívül nagy és behozhatatlan
hátránnyal indultak, nem a puszta pontszám, hanem
a végbizonyítvány, az önkormányzat és
az iskola ajánlása legyen a döntő.)
Közösségi ügy
A felsőbb iskolába bejutott diák tudja, hogy kiknek
köszönheti továbbtanulási lehetőségét.
Kik azok, akik taníttatják. Nem az arctalan "állam"
(állami ösztöndíj!), hanem egy közösség,
amelyből jött, amelybe családja és rokonsága,
barátai és ismerősei tartoznak. Akik elvárják,
hogy megbecsülje a támogatást, akik visszavárják
a szülőföldre, s akik nem utolsósorban állást,
szerepet is biztosítanak majd számára. Egy kicsit
hasonlít ez a korábbi úgynevezett társadalmi
ösztöndíjra, amely lényegében a megfelelő
értelmiségi-, szakemberutánpótlás biztosítására
jött létre.
Az oktatás egészének feladata nemcsak a különböző
hivatásokhoz szükséges tárgyi ismeretek átadása,
hanem a jellem, a gondolkodás nevelése is. A cél a
jól képzett, erkölcsös, értékeket
valló és védő, egészséges lelkületű
ember, aki egyben alkalmas a közéletre, a másokért
való felelősségvállalásra is. Vagyis
a homo politicus, a közéletben szerepet vállaló
értelmiségi, a legjobb értelemben vett hazafi,
a kötelességeit ismerő polgár.
Az elkötelezett értelmiségi szakember képzését
a szülőföld, az önkormányzat nemcsak a zsebébe
tett ösztöndíjjal, hanem például azzal is
támogathatja, hogy biztosítja a lakását az
egyetemi városban. Az önkormányzatok nagyobb területi
egységei, például a megyék, kollégiumokat
alakíthatnának ki a felsőbb tanulmányok színhelyein,
az egyetemi városokban, a főiskolák mellett. Ezekben
a megyei kollégiumokban együtt laknának az egy megyéből
vagy régióból származó, különféle
képzésben részesülő diákok: mérnök-,
közgazdász-, tanár- és orvosjelöltek. A
kollégium maga választja meg vezetőségét,
és közösen készül fel a hivatásához
szükséges ismeretek elsajátítására.
Elsősorban annak a megyének, régiónak a megismerésére,
melyben dolgozni fognak, de úgy, hogy a mérnök, az orvos,
a közgazdász, a jogász vagy a történész
és a szociológus szemével is felfedezi szülőföldjét
és annak sajátos problémáit. Egyszerre gazdagodik
szűkebb szakmája területén, és kap sokoldalú
tudást hazájáról. Megismeri országa
mindenfajta gondját, lehetőségét, kívánságát
és múltját is. A történelmi látás
ad elkötelezettséget, indíttatást a felelősségvállalásra.
Mindnyájunk érdeke
Mi ennek a rendszernek a feltétele? Az, hogy a jövő,
az iskola ügyét mindenki a magáénak tekintse.
Az iskola nem csak a szülők és az önkormányzat
ügye. Az iskola is csak akkor lehet közügy, ha a jövő,
a gyermek is közügy, nem pedig a gyermekeket vállalók
magánügye. A gyermekes családok támogatása
nem könyöradomány. A gyermekes családok a gyermekneveléshez
szükséges anyagiak beszerzése során az áfával
többet adóznak az államnak, mint amennyit az államtól
kapnak. Végül is a gyermekek nevelésével és
taníttatásával biztosítják azt az élőmunka-utánpótlást,
amely a gyermektelenek nyugdíját teszi lehetővé
- amint arra Fekete Gyula már annyiszor rámutatott.
Új rendszer ez, szokatlan? Nem. Lényegében így
működött ez régen nálunk is, mert csak így
volt lehetséges az, hogy tanyasi, osztatlan iskolákból
is kikerülhettek egyetemi tanárok és híres tudósok.
Az itt vázolt új ösztöndíjrendszert és
a fiatalság érzelmi szülőföldhöz-kötését
a finnek még a függetlenségük elnyerése
előtt megvalósították. Európa egyik
legműveltebb, legolvasottabb jóléti államát
e nélkül nem tudták volna felépíteni.
Vannak jól bevált külföldi példák,
melyeket saját viszonyainkhoz alkalmazva érdemes követni.
Azt is tudom, hogy e rendszer bevezetése ellen azok fognak leginkább
ágálni - "tudományos" érveket is
felhozva -, akik a szűkebb "értelmiségi-újrateremtés"
haszonélvezői, kiváltságosai, de be kell lássák
ők is, hogy ha az ország ezen az úton tovább
hasad, polarizálódik, gazdag, művelt és szegény,
elmaradott tájakra esik szét, az végül őket
is hátrányosan fogja érinteni. Közös jövőnk
- a kezünkben van.
|